Bio-illustrations

Δεν θα δεις ποτέ πραγματικά ένα φυτό, παρά μόνον αν το ζωγραφίσεις (Johann Wolfgang von Goethe)

14 Αυγούστου 2023

Walter Ernest Spradberry: Ενας αντιρρησιας συνειδησης ζωγραφος που διακριθηκε στα πεδια των μαχων

 




O Walter Erenst Spradberry ήταν ένας Άγγλος ζωγράφος που αφιέρωσε ένα μεγάλο μέρος του έργου του στη δημιουργία ταξιδιωτικών αφισών, τις οποίες έκανε για λογαριασμό αγγλικών  εταιρειών συγκοινωνίας όπως οι: General, Underground και Southern, πριν την έναρξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Φυσικά κύριος σκοπός της εργασίας αυτής ήταν να προβάλλει στο κοινό την ομορφιά των τοπίων της Αγγλικής υπαίθρου, ώστε να το δελεάσει να χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς που θα το μετέφεραν εκεί. Όμως ο Spradbery ενδιαφερόταν να προωθήσει, μαζί με το προϊόν της εταιρείας που τον πλήρωνε, την αγάπη για τη φύση. Ενδιαφερόταν, ειδικά, να εμπνεύσει τους νεαρούς θεατές των αφισών του, οι οποίες κοσμούσαν τα λεωφορεία και τους συρμούς του μετρό, να υιοθετήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής με πεζοπορία και διαβίωση στην ύπαιθρο.

Αυτό το, φυσιολατρικό πνεύμα, που είναι έκδηλο στις αφίσες του, ήταν απόλυτα συναφές με τα ειρηνόφιλα ιδεώδη του, την απόλαυση της χαράς της ζωής και Φύσης, σε συνθήκες ειρήνης. Και πράγματι, με το ξέσπασμα του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου, αρνούμενος να παραλάβει όπλο εντάχθηκε στο Ιατρικό Σώμα του Βασιλικού Στρατού και με την ιδιότητα του νοσοκόμου έλαβε μέρος σε πολλές μάχες, συμπεριλαμβανομένης της μάχης του Σομμ, που ήταν η πλέον πολύνεκρη μάχη του πολέμου (περισσότερο από 1 εκατομμύριο νεκροί, από τους οποίους οι 400.000 Βρετανοί). 

Ο Spradberry, που τιμήθηκε για τη γενναιότητα που επέδειξε κατά τη διάσωση συμπολεμιστών του με μετάλλιο διακεκριμένων πράξεων, την ημέρα που υπεγράφη η ανακωχή, έγραφε από τα χαρακώματα στη μητέρα του: 

Οι εχθροπραξίες σταμάτησαν σε όλα τα μέτωπα στις 11 π.μ. σήμερα. Ω ευτυχισμένες μητέρες, ευτυχισμένες αγαπημένες, ευτυχισμένες γυναίκες, που οι αγαπημένοι σας θα γυρίσουν πίσω ... Κι όσο γι' αυτές τις μοναχικές ψυχές που έχασαν τους δικούς τους, η σημερινή ημέρα είναι σκληρή μαζί τους - με τι οδύνη θα αντιμετωπίσουν άραγε τη χαρά μας; «Ειρήνη στη γη, ανοικτή καρδιά στους ανθρώπους» - μια αόρατη χορωδία το τραγουδά στα στήθη μας - παρακινώντας  μας να δημιουργήσουμε έναν καλύτερο κόσμο πιο άξιο των ιδανικών και των φιλοδοξιών μας. Ας ξεκινήσουμε».  

Ας επιστρέψουμε όμως στις ταξιδιωτικές αφίσες του σπουδαίου αυτού καλλιτέχνη. Παρατηρώντας τις θα προσέξετε την απλότητα της γραμμής τους και την προσπάθεια του ζωγράφου να περιλάβει, μόνον ό,τι έκρινε απαραίτητο για την απόδοση των τοπίων του. Όπως έγραφε σε ένα άρθρο του, στο περιοδικό Artist, το 1947, η ταξιδιωτική αφίσα πρέπει να δημιουργείται μετά την επίσκεψη του καλλιτέχνη στο τοπίο, τον εντοπισμό των πλέον διάσημων χαρακτηριστικών του, αλλά και την υιοθέτηση μιας φρέσκιας οπτικής που θα αποκαλύψει πτυχές που ως τώρα είχαν αγνοηθεί, για να τις αναδείξει με απλό, αλλά εντυπωσιακό, αναγνωρίσιμο και αξέχαστο τρόπο.

1933

1933
1931


1927


1932

1930