Bio-illustrations

Δεν θα δεις ποτέ πραγματικά ένα φυτό, παρά μόνον αν το ζωγραφίσεις (Johann Wolfgang von Goethe)

20 Ιανουαρίου 2023

Τα εκπληκτικα σχεδια του Irvin Geiss

Αρκετά χρόνια πριν οι ισχυροί υπολογιστές και τα γραφιστικά προγράμματά τους παραγάγουν απεικονίσεις της πολύπλοκης στερεοδιάταξης των μακρομορίων, ένας καλλιτέχνης με σπουδές στην αρχιτεκτονική φιλοτέχνησε, συνεργαζόμενος με βιολόγους,  βιοχημικούς και χημικούς ερευνητές, μια εκπληκτική σειρά σχεδίων για τα μακρομόρια, που εξακολουθούν να εντυπωσιάζουν για την πιστότητα και την ομορφιά τους.

b- DNA

Ήταν ο Irving Geis ((1908-1997) ο Αμερικανός γραφίστας που με το έργο του, αποτυπωμένο σε βιβλία Βιοχημείας, όπως του Albert L. Lehninger, του Richard E. Dickerson και άρθρα που δημοσιεύθηκαν σε επιστημονικά περιοδικά, συνέβαλε ώστε να κατανοήσουμε τη δομή των πολυπλόκων βιομορίων.

Ελληνικο γραμματοσημο και Ελληνικη φυση

Επιθυμούσα από καιρό να κάνει το bio-illustrations μια αναφορά, κι αργότερα - γιατί όχι; - ένα αφιέρωμα στο Ελληνικό γραμματόσημο, ειδικά μάλιστα σε αυτό που είχε ως θέμα του την πανίδα και την χλωρίδα της πατρίδας μας. Αντιλαμβανόμουν την αναφορά αυτή, επιβεβλημένη, κι όχι μόνον εξαιτίας φυσιολατρικών, εκπαιδευτικών ή φιλοτελικών κινήτρων, αλλά και λόγω της υψηλής αισθητικής αξίας που είχε κατακτήσει διεθνώς το Ελληνικό γραμματόσημο. 



Την αντιλαμβανόμουν όμως και ως μια οφειλή: Δεν ήταν, άραγε, η συλλογή γραμματοσήμων ο ευχάριστος, αλλά και ωφέλιμος σύντροφος των παιδικών και εφηβικών χρόνων μας που μας παρείχε γνώσεις για τη γεωγραφία, την πολιτισμική, πολιτική και φυσική ιστορία του τόπου μας, ασκώντας μας, ταυτόχρονα, στην υπομονή, στην επιμέλεια, στην παρατηρητικότητα και στην καλαισθησία; 

Φαίνεται όμως πως ήρθε η ώρα να εξοφλήσω, κάπως, την οφειλή αυτή που με την υπενθύμισε μια λησμονημένη συλλογή γραμματοσήμων την οποία ανέσυρα, από κάποιο συρτάρι της βιβλιοθήκης μου.
Ανατρέχοντας λοιπόν στις διαφανείς χάρτινες λουρίδες του άλμπουμ, που τα παιδικά χέρια είχαν τοποθετήσει γραμματόσημα, έπεσα πάνω σε μια σειρά η οποία είχε κυκλοφορήσει το 1958 με αφορμή το Διεθνές Συνέδριο για την Προστασία της Φύσης που είχε διεξαχθεί στην Αθήνα.
Η σειρά που είχε επιμεληθεί ο χαράκτης Τάσσος (Φύση) περιελάμβανε γραμματόσημα με θέμα τους τον Νάρκισσο, τη δάφνη και τον Απόλλωνα, το πεύκο και τον Πάνα, το ρόδο και την Αφροδίτη, καθώς και την Ίριδα την Κρητική, την τουλίπα της Βοιωτίας, τον κρόκο τον Αττικό και το Ελληνικό κυκλάμινο.

Φωτογράφησα λοιπόν αυτά τα όμορφα γραμματόσημα και σας τα παρουσιάζω: Έχουν χαρούμενες λεπτές φόρμες, λαμπερά χρώματα και φως - κάτι καινούργιο στην ελληνική χαρακτική γραμματοσήμων - που αποδόθηκαν άψογα κατά την εκτύπωση, χάρη σε μια διεθνή ελληνική καινοτομία: Η Ελλάδα, με τις σειρές γραμματοσήμων του 1958, εισήγαγε στην τυπογραφία γραμματοσήμων, τη μέθοδο "πολυχρωμία όφσετ", που την εφάρμοσε η εταιρεία γραφικών τεχνών ΑΣΠΙΩΤΗΣ- ΕΛΚΑ, μετά από πρόταση - και υπό την καλλιτεχνική επίβλεψη- του Τάσσου ο οποίος εκτός από τη σειρά Φύση, είχε επιμεληθεί και τις σειρές: Εμπορική Ναυτιλία, Λιμάνια. 

Τα γραμματόσημα και των τριών σειρών είχαν μεγάλη απήχηση στον διεθνή φιλοτελισμό, ένα δε από αυτά, η ΑΡΓΩ, θεωρήθηκε ως ένα από τα ομορφότερα γραμματόσημα στον κόσμο.