Bio-illustrations

Δεν θα δεις ποτέ πραγματικά ένα φυτό, παρά μόνον αν το ζωγραφίσεις (Johann Wolfgang von Goethe)

10 Αυγούστου 2018

Edward Lear

Ό
ταν τον περασμένο Ιούνιο αναρτούσα ένα άρθρο για τον Edward Lear, έναν πολυτάλαντο Άγγλο ζωγράφο, εικονογράφο, συγγραφέα, ποιητή και μουσικό (!!) δεν μπορούσα να φανταστώ, ότι ένα περίπου μήνα μετά θα τον έβρισκα, πάλι, μπροστά μου, με αφορμή όμως την τραγική πυρκαγιά στο Μάτι.

Και δείτε πώς έγινε. Αναζητούσα πληροφορίες για την χλωρίδα της Αττικής τους περασμένους αιώνες, ώστε να δείξω πως τα πεύκα  αποτελούν συστατικό μέρος της, και έτσι να ελαφρύνω κάπως την κατηγορία, ότι αυτά τα ίδια και όχι η διαχείριση που κάνουμε στο περιβάλλον της Αττικής, ευθύνονται για τις φωτιές.



Διαβάζοντας λοιπόν το βιβλίο της κ. Αικατερίνης ΚουμαριανούΑΘΗΝΑ, η πόλη-οι άνθρωποι, έπεσα πάνω σε μια πανέμορφη ελαιογραφία του Edward Lear, η οποία εκτίθεται στο Μουσείο Μπενάκη. Η ελαιογραφία παρουσιάζει μια άποψη της πεδιάδας του Μαραθώνα που με βάση τον προσανατολισμό της παραλίας και του Ακρωτηρίου του Μαραθώνα, εικάζω ότι ο ζωγράφος την φιλοτέχνησε  από το όρος Κοτρώνι που βρίσκεται βορειοδυτικά του Μαραθώνα.



Στην ελαιογραφία παρουσιάζεται μια παρέα ντόπιων που ξεκουράζεται στη ρίζα ενός βράχου. Σε πρώτο πλάνο εικονίζονται οι κομψότατες κουκουναριές της περιοχής (Pinus Pinea) με την ομπρελόσχημη κώμη τους, ενώ στο βάθος, πίσω από τις Χαλέπιες πεύκες (Pinus halepensis διαγράφεται ο κόλπος του Μαραθώνα και το ακρωτήριό του.

Η ελαιογραφία αυτή με παρεκίνησε να αναζητήσω και άλλα έργα του Lear που να σχετίζονται με την Αττική και την Ελλάδα γενικότερα. Και βρήκα ένα σωρό, διότι ο ταλαντούχος ζωγράφος, ήταν ένας ακούραστος περιηγητής. Από το  1848 ως το 1877 πραγματοποίησε πολλά ταξίδια στην Ελλάδα και απαθανάτισε σε δεκάδες πίνακές του τοπία και ιστορικούς τόπους της. 

Παρουσιάζω λοιπόν μερικούς από τους πίνακες του Lear που απεικονίζουν τον Μαραθώνα, αλλά και άλλους που έκανε από διάφορες περιοχές της πατρίδας μας,  κατά τη διάρκεια των επανειλημμένων και μακρών επισκέψεών του.

Θαυμάστε λοιπόν τα πεύκα της Αττικής, που είναι πανταχού παρόντα στους πίνακες που την απαθανάτισαν-και πώς θα μπορούσε να γίνει αλλιώς, αφού  η νότια Ελλάδα (κυρίως) αποτελεί τον χώρο φυσικής εξάπλωσης του -λόγω της ανθεκτικότητάς του στην έλλειψη νερού και στις υψηλές θερμοκρασίες. Θαυμάστε όμως και τις ελιές και τα κυπαρίσσια της Κέρκυρας, όλα πανέμορφα και δοξαστικά της φυσικής ομορφιάς της πατρίδας μας.


Μαραθώνας

Μαραθώνας

Κέρκυρα, από τον λόφο Γαστούρι

Κέρκυρα, από τον λόφο Γαστούρι

Για το τέλος αφήσαμε τρια δείγματα της εργασίας του Lear από την επίσκεψή του, το 1864 στην Κρήτη.
Το πρώτο από αυτά ανήκει στη συλλογή του "Paddy" του γνωστού εξαιρετικού συγγραφέα και φιλέλληνα Πάτρικ Λη Φέρμορ.



Κρήτες, κοιμώμενοι (Ι)



Κρήτες, κοιμώμενοι (ΙΙ)



Κρήτη, Άγιος Θεόδωρος