Εκδόθηκε το 1890, έφερε τον σύνθετο τίτλο "Σημειώσεις για τους Τεχνολογικούς Πίνακες, τους Τύπους των Λαών και τις Εξωτικές Καλλιέργειες" και συγγραφέας του ήταν ο Hermann Tewes. Στο κεφάλαιό του για τις Εξωτικές καλλιέργειες, που αποσκοπούσε στην παρουσίασή τους στο γερμανοφωνο κοινό, περιλαμβάνεται μια σειρά απόλιθογραφίες με τις οποίες οι εικονογράφοι Goering και Schmidt φιλοτέχνησαν την εικόνα κάθε φυτού, με τα χαρακτηριστικά του, την καλλιέργειά του, τη διαδικασία της παραγωγής του προϊόντος που προέρχεται από αυτό, αλλά και το κοινωνικό πλαίσιο εντός του οποίου γίνονταν.
Αν ρίξετε μια προσεκτική ματιά θα διαπιστώσετε πως τα φυτά αυτά δεν παρουσιάζονται ανεξάρτητα από το περιβάλλον της καλλιέργειάς τους, αλλά σε σχέση με αυτό:Τα πουλιά υποκλέπτουν τους σπόρους που ξεπέφτουν, τα καλλιεργούμενα φυτά συνυπάρχουν με αυτοφυή, ενώ γύρω από τις φυτείες ανασυστήνεται ολοζώντανη η κοινωνική και οικονομική ζωή που σχετίζεται με αυτές.
Και χωρίς όμως προσεκτική ματιά, ο θεατής εύκολα διαπιστώνει την αποικιοκρατική αντίληψη που δηλώνουν μερικές από τις εικόνες του, με την παρουσία ενός ευρωπαίου και πάντως λευκού επιστάτη, ο οποίος επιτηρεί τις εργασίες καλλιέργειας, συλλογής και παραγωγής.
Οι εικόνες αυτές, όπως διεπίστωσα, από την έρευνα στο διαδίκτυο, χρησιμοποιήθηκαν και για την παραγωγή σχολικών χαρτών τοίχου, μια δραστηριότητα στην οποία οι Γερμανοί εκδότες επιδίδονταν από τον 19ο αιώνα, ως και τον 20ο, οπότε η βαθμιαία απομάκρυνση από τη μετωπική διδασκαλία τους έθεσε "εκτός μόδας". Δείτε λοιπόν τις εικόνες των δύο καλλιτεχνών που συλλέξαμε από διαφορετικές πηγές. Η "εξωτική" ατμόσφαιρα που αναδίδουν - αμέριμνη για την ιδιοτέλειά της - απεικονίζεται με ζωντάνια και (ομολογούμενη) ομορφιά.
Ο αναγνώστης μπορεί να έχει πρόσβαση στο σύνολο του βιβλίου από την Κρατική Βιβλιοθήκη Coburg. Επίσης μπορεί να διαβάσει ένα προγενέστερο άρθρο του bio-illustratrions, για τους γερμανικούς σχολικούς πίνακες τοίχου, πατώντας εδώ.