Στα μέσα του 19ου αιώνα στην Ευρώπη και ειδικά στη Βικτωριανή Αγγλία η μεσαία τάξη των πόλεων - καθώς το βιοτικό της επίπεδο ανέβαινε - άρχισε, να ανακαλύπτει τον ελεύθερο χρόνο και να τον διαθέτει σε υπαίθριες δραστηριότητες που την έφερναν κοντά στη Φύση, δίνοντας τη δυνατότητα να την παρατηρεί και να την μελετά.
Έτσι οι παραθεριστές και οι εκδρομείς δεν άργησαν να μετατραπούν σε ερασιτέχνες φυσιοδίφες που αναζητούσαν δείγματα του Φυσικού κόσμου, τα οποία συντηρούσαν, ταξινομούσαν και αντάλλασσαν μεταξύ τους, υπακούοντας σε μια καινούργια μόδα, τη συλλογή φυτών και ζώων, που γέμιζε δημιουργικά τον χρόνο τους, γινόταν όμως και ευκαιρία για κοινωνική συναναστροφή. Όμως και η επιστήμη, και ειδικά η επιστήμη της θάλασσας, εκμεταλλευόμενη την προαγωγή των τεχνικών βυθοκόρησης, κατάδυσης στράφηκε προς τη μελέτη της υποθαλάσσιας ζωής, που ως τότε περιοριζόταν στις μορφές της ζωής οι οποίοι βρίσκονταν στα αβαθή των ακτών.
Αποτέλεσμα αυτού του ενδιαφέροντος ήταν η έκδοση πολλών εκλαϊκευμένων βιβλίων με τα οποίο το κοινό ερχόταν σε επαφή με έναν γοητευτικό κόσμο, που ως τότε του ήταν απρόσιτος.
Μεταξύ αυτών των βιβλίων εξέχουσα θέση κατέχει το βιβλίο ενός Αγγλικανού κληρικού, του Charles Kingsley, που έφερε τον τίτλο: "Γλαύκος ή τα θαύματα της ακτής"* και εκδόθηκε το 1859. Με το βιβλίο αυτό ο Kinsgley, που ήταν διηγηματογράφος, ποιητής, ερασιτέχνης - αλλά ικανός - φυσιοδίφης και συνομιλητής του Κ. Δαρβίνου, αποσκοπούσε στην επιστημονική και θρησκευτική επιμόρφωση των αναγνωστών του, διά της γνώσης του Φυσικού κόσμου και ειδικά των κοραλλιών, των μαλακίων και των ανεμώνων.
Το βιβλίο συνοδευόταν από 12 όμορφες λιθογραφίες τις οποίες είχαν φιλοτεχνήσει οι James Sowerby και Williams Dickes, αμφότεροι εικονογράφοι και φυσιοδίφες.
Ο σύνδεσμος προς το όμορφο βιβλίο εδώ.